20 september 2022

24 september 2022 - Calgary, Canada

Dinsdag 20 september,

Na 12u slaap en heerlijk wakker geworden, de test kit even geopend. Gisteren geregistreerd via een website waar je nu via moest video bellen met een werknemer van Switch Health. Live voor de camera moest je samen stapsgewijs de COVID test uitvoeren. Ze zijn daar ietsjes strenger met de testen.

De dag ervoor was mijn oog in het hotel gevallen op het bordje ‘hot tub & pool’. Na het ontbijt even onze toch nog wat vermoeide lichamen getrakteerd op een half uurtje badderen. Even helemaal zen.

Enige miscommunicatie zorgde ervoor dat we 1,5u hebben gewacht op de transfer van het hotel naar de camper-verhuurder in Airdrie. Een klein stadje boven Calgary. Een korte uitleg volstond en we konden vertrekken. Even boodschappen gedaan bij ‘Save on foods’. De prijzen in Canada voor producten is redelijk aan de maat. De schappen zijn daar iets anders ingedeeld dan thuis. Niet 5 soorten van iets, maar 20.

Nu nog even de COVID-19 test afgeven bij een postkantoor in Calgary.

Vanaf hier kon de 2 week durende road trip beginnen. Al snel ging het van glooiend naar uitzichten op een enorm gebergte. Veel verschillende provincial parks. Ook wel de ‘The Canadian rockies’ genoemd.

Hoe dichterbij de bergen hoe onwerkelijker het wordt. Alles is mooi en al gauw is de galerij gevuld met bergen foto’s.

Over de Trans-Canada Hwy richting onze eerste overnachting. Rechts af. ROAD CLOSED. De weg was afgesloten voor motorvoertuigen. Op die manier fietsers de ruimte te geven en de natuur meer zijn gang kan gaan.

Gelukkig konden we via een kleine omweg alsnog bij Johnston Canyon Campground geraken. Een beschut plekje tussen de naaldbomen en de eekhoorntjes. De fire-pit is leuk, maar hoe maak je nou een goed vuurtje. Na wat mislukte pogingen en een bijna lege aansteker even bij de buren gevraagd hoe zij dat deden. Die hadden een goed lopend vuurtje. Onwijs enthousiast vertelde de vrouw dat ze zelf ‘fire starters’ had gemaakt. In een eierdoos zat per vakje gesmolten was en drogerpluis. We mochten er wel een paar hebben. Onwijs lief. En ja hoor na wat uitleg en tips van haar ook een goed lopend vuurtje. De zon verdween achter de bergen en nam de warmte mee. De camper in en slapen. Einde dag 1.